perjantai 4. elokuuta 2017

Lasten kanssa reissussa: Tuuri, Turku ja Tampere

Käytiin tänä vuonna kolmen yön kesälomareissulla Etelä-Suomessa. Kolmen t:n reissulla, kuten Veeti sanoi eli Tuuri, Turku ja Tampere. Ensin ajettiin aamusella Tuuriin, jossa käytiin tietenkin ilmaisessa Miljoona-tivolissa lasten kanssa! Lapset pääsivät vähän jaloittelemaan sekä purkamaan energioitansa laitteisiin. Kaikki alle 13v lapset siis pääsevät kaikkiin laitteisiin ilmaiseksi, muilta kertalippu oli vitosen. Me valittiin semmoisia laitteita, mihin lapset pystyivät menemään yksin tai joihin saattaja pääsi ilmaiseksi, niin ei maksettu euroakaan tuosta lystistä. Tuurissa vierailtiin edellisen kerran kesälomareissulla kaksi vuotta sitten. Samalla käytiin myös Ähtärissä ja voit käydä lukemassa jutun tästä.

Lapset olivat tivolista innoissaan, Viiakin juoksi laitteesta toiselle pää kolmantena jalkana. Vähän jännitettiin, kun meni yksinkin noihin laitteisiin, että miten suu menee kun hoksaa, että ne liikkuu ja on kyydissä yksin. Ekassa laitteessa, johon meni yksin, oli vähän möksöllään eikä voinut jostain syystä katsoa meihin päin. Liekö vähän jännitti, mutta muissa selvästi nautti menosta!

Keskisellä käytiin pikaisesti kiertämässä liike ympäri, sekä ostamassa matkaevästä ja syömässä. Kyllähän tuolla viihtyisi vaikka koko päivän, jos lapset eivät olisi mukana. Niiden kanssa tuo kaupoissa kiertely ei ole varsinaisesti mitään herkkua!

Turussa oltiin vasta iltasella ja ihan ensimmäiseksi käytiin matkalla Raision Ikealla, missä syötiin edullisesti kun lasten ruuat olivat torstaisin Ikealla ilmaisia. Ruoka on Suomessa aika kallista, jos joutuu syömään monta kertaa päivässä ulkona, joten kaikki tämmöiset säästökohteet ovat enemmän kuin tervetulleita :) Muutoinkin yritettiin keksiä etukäteen reissuun mahdollisimman paljon ilmaista tai suhteellisen edullista tekemistä, sillä bensat, hotelliyöt ja ne syömiset vievät rahaa ulkomaanmatkan verran.

Hotellilla oltiin vasta iltasella, joten käytiin vain pikaisesti kävelemässä Aurajoen rantaa pitkin ja puistossa lasten kanssa. Olikohan se nyt Kupittaan puisto, mihin mentiin leikkimään.

Puiston yhteydessä oli myös pieni kotieläinpiha tai mikä lie eläintarha :)

Puisto oli suuri ja monipuolinen ja lapset olisivat viihtyneet siellä pitempäänkin, mutta oli pakko lähteä hotellille jo nukkumaan, sillä seuraavana päivänä lähdimme heti aamupalan jälkeen päiväksi Muumimaailmaan. Kirjoittelen siitä sitten oman jutun myöhemmin!

Muumimaailman jälkeen ajelimme Tampereelle, missä ehdittiin touhuta kahden päivän aikana monenlaista. Yksi ilmaisista lapsille suunnatuista kohteista oli Särkänniemestä löytyvä Angry Birds land eli tuollainen kiipeilypuisto. Tajuttiin vasta jälkikäteen, että Viia olisi päässyt noihin pienten laitteisiin ilmaiseksi ja olisi voinut käydä niissä samalla kun isommat kiipeili tuolla.

Tuokin oli mukava paikka kun siellä oli oikeastaan kaiken ikäisille tekemistä.  Viiasta kaikista hauskin oli tuollainen hahmo, josta tuli vesisumua nappia painamalla.

Lauantaina käytimme aamupäivän siihen, että vierailimme paljon kehutussa Pikkukakkosen puistossa, joka olikin aika lähellä hotelliamme Scandic Juliaa. Sääkin sattui suosimaan ja aurinko paistoi puistoilun ajan. Puistoa ei turhaan oltu ylistetty, sielläkin löytyi hyvin tekemistä kaiken ikäisille! Oli monenlaista kiipeilyjuttua ja härpäkettä ja ihmisiäkin todella paljon heti aamusta.

Lauantaina kävimme myös museokeskus Vapriikissa, josta kirjoittelen myös oman postauksen. Museosta menimme koko perhe päiväunille ja iltapäivän vietimme Ideaparkissa, koska pihalla alkoi sataa. Lomalla jokainen sai oikeastaan valita jotain itselleen mieleistä tekemistä. Muumimaailma oli tyttöjen valitsema, mies ja Veeti valitsivat pelimuseon ja minä sain käydä ostoksilla Ideaparkissa. Siellä oli lapsille keskusaukeamalla iso Lego Park, missä sai ilmaiseksi rakennella valtavalla määrällä erilaisia legoja aj dubloja. Tuolla mies viettikin aikaa lasten kanssa sillä aikaa kun kävin muutamissa kaupoissa.

Reissu kului nopeasti ja sujui melko ongelmitta. Automatkat olivat todella positiivinen yllätys, sillä jostain syystä Viia nukkui huomattavasti pidempiä unia autossa kuin yleensä ja vasta kotimatkan viimeisellä tunnilla alkoi olla lapsilla tappelumeininkiä takapenkillä. Varasin toki autoon etukäteen uusia värityskirjoja ja tehtäväkirjoja sekä pari uutta kirjaa, että lapsilla olisi jotain kivaa tekemistä jos pelkkä istuminen kyllästyttää. Mutta aika helpolla päästiin ensimmäistä kertaa!

Koko loman ajalla maksullisia tekemisiä oli vain muumimaailma sekä Vapriikin museokeskus maksoi meiltä aikuisilta, lapsilta se oli ilmainen. Hyvin saa siis järjestettyä ohjelmaa pienellä budjetilla, jos ei ruokia ja majoituksia lasketa. Ruokapaikoiksi valitsimme sellaisia ravintoloita, missä on leikkipaikka, koska se helpottaa ainakin meidän perheen syömistä huomattavasti. Tampereella kävimme Pancho Villassa (suosittelen!), Raxissa (reissun halvin ruoka Ikean jälkeen) sekä Scandicin omassa ravintolassa, jossa saa aina viikonloppuisin ruuasta -20% alennusta (olikohan tämä kanta-asiakas kortilla?) ja lisäksi yöpymisestä saamme 10e etusetelin joka yöltä ja nekin voi käyttää tuohon ravintolaan. Säästö se on pienikin säästö, varsinkin kun näin kaukaa matkustaa.

Oletteko te käyneet reissussa kesälomalla?

Meillä lapset ovat päässeet kesällä myös mummulaan yökyläilemään ja se on varmasti ollut mukavin reissu kaikille :D